Къде е роден отец Паисий?

Автор: Иван Петрински (1 коментар)


Къде е роден отец Паисий?

Селищата претенденти са вече в непрекъсната атака, призовавайки „да измъкнем Паисий от лапите на банскалии”*

Споровете за родното място на Паисий Хилендарски силно се изостриха и станаха неподозирано арогантни. В навечерието на 250-ата годишнина от написването на вероятно най-великата българска книга - "История славянобългарска", трябва да се очаква и повече.

 

 

 

Не можем дори да предположим в кое време на лето 1762-ро е завършил епохалния си труд отец Паисий. Няма как да разберем също кога точно през 1722 г. е роден великият българин. Поради това честванията на тия две годишнини са насрочени около църковния празник тоя месец. Тържествената обстановка обаче не се получава май, макар да остават само няколко дни до избраното време.

 

 

 

Дали времето е неподходящо за събуждане на българщината, или не са останали никакви неясни въпроси около живота и делото на Паисий?! Затова пък вместо патриотично празненство, което младите да запомнят с възхита, вместо сериозни научни обследвания навсякъде гъмжи тия дни от вампири.  

 

 

 

Будителят ще да се е обърнал вече в незнайния си гроб, гледайки отгоре неблагодарните си потомци.
Да се търси историческата истина е не право, а задължение, та затуй можем само да приветстваме старанието на двама поети - от самоковското село Доспей и от пернишкото Кралев дол, които с книги и всякакви публични изяви се борят да направят широко достояние тезите си, че Паисий е родом, съответно, от Доспей и от Кралев дол, а двамата заедно да измъкнат "Паисий от лапите на банскалии". Това, което няма как да ни зарадва, е предимно грубият и заповеден тон на тия изяви, зад които започваме да провиждаме цели, съвсем различни от историческата истина. Това, което няма как да приемем, е изнасилването на наличните сведения, за да е по-лесно достигането до тяхната си лична цел, а понякога и откровеното послъгване, което в съчетание с острия недостиг на строго научен инструментариум прави тезите им безсилни.

 

 

Трябва непременно да заявя възможно най-категорично, че не съм родом от нито едно от селищата, претенденти за родно място на отец Паисий, нямам никакви роднини там, не познавам никого от жителите на тези населени места, даже не съм ходил там, само в Банско няколко пъти, но без да общувам с никого освен с един таксиметров шофьор. Мисля, че това уточнение беше важно, понеже кой знае защо у нас се смята, че във всичко има роднинско-приятелско-финансова причинноследствена връзка. Нищо друго освен историческата истина няма да ни занимава тук.

* * *

Нека се опитаме с малко думи да изчерпим поне главните основания за родното място на отец Паисий. Всепризнато е, че той сам определя областта, от която е родом, в началото още на "История славянобългарска", която е написана от "Паисий йеромонах, който живееше в Света гора Атонска и беше дошел там от Самоковската епархия през 1745 г. (т. е. когато е 23-годишен), а събра тая история през 1762 г. за полза на българския род". Това е основанието да се твърди повсеместно, че Паисий е родом от Самоковската епархия, което доста облекчава изследователите в тяхната задача. Отдавна бе забелязано (Юр. Трифонов, 1937), че в тия думи няма нищо за родното място на възрожденеца, там само е казано, че на 23 години той дошъл от някое неизвестно място в обширната Самоковска епархия. През XVIII в. на 23 г. младежите са вече твърде самостоятелни, особено заможните като Паисий, и горните думи не са никакво основание да твърдим, още по-малко категорично, че Паисий живее в родното си място до заминаването си за Света гора.

 

 

Сега вече задачата да се определи вярно родното място на Паисий изглежда съвсем невъзможна. Това би било така, ако не разполагахме с една купчина други сведения. Много, да не кажем най-важните, от тези сведения дължим на историка М. Ковачев, който ги обнародва събрано през 1942 г. От него имаме най-важните посочвания за хаджи Вълчо - изключително заможен търговец и крупен дарител на Хилендарската и на Зографската обител на Света гора (вж. изчерпателно Ек. Бояджиева, 1992 и 2002). Хаджи Вълчо ни е много важен, защото за него знаем, че е от Банско. Но не само оспорваните сведения на М. Ковачев, който е обвиняван в подправяне и измисляне на исторически извори, особено след като бе издадена пълно Хилендарската кондика от XVIII в. (Б. Райков, 1998), са единствени, които очертават тая важна братова връзка. Особено напоследък бяха събрани още цяла купчина.

 

 

В действителност ние никак не сме наясно кой точно архивен документ е чел в Хилендар и после цитирал Ковачев за неоспоримите братови връзки между Паисий, игумена на Хилендар през 1761-1762 г. Лаврентий и търговеца хаджи Вълчо. Пак ще се повторим - тая връзка е особено важна, поради това, че за хаджи Вълчо се казва неоспоримо, че е от Банско. А щом единият от братята е оттам, то близо до ума е, че и другите двама, включително и най-малкият Паисий, ще да е оттам. Наистина Паисий сам твърди, че игуменът Лаврентий му е брат само по майка, т. е. имат различни бащи, но това едва ли е съществена пречка за развитие на историческата хипотеза за Банско като родно място на Паисий Хилендарски.

 

 

Наистина, в изданието на Хилендарската кондика от 1998 г. отсъстват повечето от най-важните сведения за Паисий, но дори младият Михаил Ковачев да е изпечен мошеник и сам да си ги е измислил, което не ще да е вярно, то пак съществуват достатъчно сведения за братовите връзки между Паисий, Лаврентий и хаджи Вълчо, от което най-вероятно следва, че Паисий е родом от Банско. Та на кого другиго хаджи Вълчо ще повери огромна сума освен на брат си - "[лист 60б] 1760 година, 25 януари. От Самоковска епархия се връща брат проигумен кир Паисий (Хилендарски) и предава от пътуването си аспри 340 гроша и вещи, сребро, злато и църковна утвар за 370 гроша. Проигумен Паисий е предал от предишното си пътуване през 1755 г. 500 гроша и от хаджи Вълчо 500 гроша... " (Из Хилендарската кондика за XVIII в., издадена от Божидар Райков, 1998 г.).

 

 

Къде израства обаче бъдещият народен будител остава загадка. Текстът на "История слаявянобългарска" не изглежда особено свързан с Банско и Разлог, а езикът на творбата сякаш посочва друго място в Самоковската епархия, в което е отглеждан невръстният Паисий. Само че тези две основания са само вторични, а и не твърде добре проучени. В бъдещето ще предстои да им се отдели нарочно внимание, което едва ли може да промени това, което днес със значителна доза сигурност можем да твърдим - великият Паисий е родом от Банско. Когато научим повече за неговото детство и юношество, тогава ще можем да разкрием и останалите тайни на "История славянобългарска".

* * *

Не само родното място на отец Паисий не е докрай ясно, гробът на великия българин също не знаем къде е точно. Според запис в Хилендарската кондика смъртта настига Паисий Хилендарски като пътуващ инок в с. Амбелино, днес част от Асеновград. На лист 74а в Хилендарската кондика за XVIII в., издадена от Божидар Райков, четем: "1773 година. След смъртта на проигумен Паисий от Ампелино (село Амбелино, днес част от Асеновград) се връща отец Антим и предава на братството аспри (сребърни монети, акчета) и вещи за 460 гроша... " И това е всичко.

 

 

Едно неочаквано "откритие"** от последната седмица може да помогне много за точното разпознаване на търсения отдавна гроб на великия българин. Категоричното твърдение, че средновековните гробове, в които е приложен ритуал срещу овампиряване, принадлежат на напредничави люде, останали неразбрани (което, ако сме напълно сериозни, няма нищо общо със средновековната българска действителност), разкрива съвършено неподозирани възможности да разпознаем гроба на отец Паисий, когато той се разкопае един ден - при него непременно ще да е приложен ритуал срещу овампиряване, нима съществува в целия български XVIII в. по-новаторска, по-нестандартна личност от Паисий?!

 

 

 

И доколкото честотата на разкривани археологически гробове с приложен такъв ритуал е относително постоянна - средно около 10% в некропол, то вече е налице възможността да сведем избора на вероятния Паисиев гроб до 10 пъти по-малко обекти, което е наистина забележително. Няма начин да не го разпознаем, когато се открие, направо си е сигурно.

 

 

 

 

По в-к Сега

 

Коментари
2012-06-26 23:01:10 От: kr

http://www.spisanie.ongal.net/broi4.html

Добави коментар
Вашето име
Вашия e-mail
С попълването на имейлът се съгласявате да получавате уведомления за нови коментари по темата!
Коментар
Аз не съм бот
 

Българи, съдействайте на "Българи"!

Виж повече

« Май 2022 »
пнвтсрчтпксбнд
      
     
  1. 19.05.1934г. – Военният съюз и кръг “Звено” правят държавен преврат
  2. 19.05. - Събития и факти
  3. 21.05. - Събития и факти
  4. 21.05. - Св.равноапостолни Константин и Елена
  5. 22.05. - Международен ден на биологичното разнообразие
  6. 22.05. - Събития и факти
  7. 22.05. Св.вмнк Йоан-Владимир, княз български, чудотворец
  8. 23.05.1417г. – българи и български благородници полагат клетва за вярност пред дука на Милано
  9. 23.05.1847г. – роден Михаил Греков, възрожденски деец и революционер
  10. 23.05. - Събития и факти
  11. 24.05. - Събития и факти
  12. 24.05. - Ден на българската просвета, култура и писменост
  13. 25.05. - Събития и факти
  14. 26.05.1876г. - в Янтра се удавя Панайот Волов, един от водачите на Априлското въстание
  15. 26.05. - Събития и факти
  16. 26.05. - Св.мчнк Георги Софийски Най-нови
  17. 27.05. - Събития и факти
  18. 27.05.1866г. - В Букурещ е създаден Таен български централен комитет
  19. 27.05.927г. – в разгара на подготвяната война срещу Византия умира Симеон І
  20. 28.05. - Събития и факти
  21. 28.05.1912г. – в Италия умира поетът Пенчо Славейков
  22. 29.05.1953г. – Едмънд Хилари и шерпът Тарзинг Норгай първи стъпват на Еверест
  23. 29.05.1453г. – султан Мехмед ІІ Фатих завзема Цариград и слага край на Византия
  24. 29.05. - Събития и факти
  25. 30.05. - Събития и факти
  26. 01.06. - Църквата отбелязва Свети дух
  27. 31.05. - Събития и факти